آشنایی با بهترین توزیع برای مبتدی‌های لینوکس , (UBUNTU) !

 آشنایی با بهترین توزیع برای مبتدی‌های لینوکس , (UBUNTU) !

اوبونتو چیست؟

 اوبونتو محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ مبتنی بر لینوکس است. ممکن است بپرسید لینوکس چیست؟ لینوکس یک کرنل (هسته) است که اجزای اصلی هر سیستم‌عامل را تشکیل می‌دهد و برای نرم‌افزارهای مختلف امکان تعامل با سخت‌افزار رایانه را فراهم می‌کند. کرنل خود به تنهایی یک سیستم‌عامل محسوب نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های رایانه است که امکان ارتباط بین برنامه‌های نرم‌افزاری و پردازش داده در سطح سخت‌افزاری را ایجاد می‌کند.

 بر خلاف باور عامه:

    • لینوکس یک شرکت نیست؛
    • هیچ کس مالک لینوکس نیست؛
    • لینوکس یک هسته است و یک سیستم‌عامل کامل نیست.

   اوبونتو یک سیستم‌عامل رایگان و متن – باز با میلیون‌ها کاربر است. اوبونتو همچنین یک ایدئولوژی، پروژه جمعی و مهم‌تر از همه یک جامعه به حساب می‌آید.این سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس پروژه عظیمی محسوب می‌شود که میلیون‌ها انسان را در سراسر دنیا قادر ساخته رایانه‌های خود را به کمک یک سیستم‌عامل رایگان و متن-باز بر روی انواع مختلفی از دستگاه‌ها به راه بیندازند. لینوکس شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارد و اوبونتو رایج‌ترین نسخه آن بر روی رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود.

 اوبونتو علاوه بر این که رایگان است، آزاد نیز هست. برخلاف اغلب نرم‌افزارهای پولی (مانند ویندوز و مک‌اواس) نرم‌افزارهای رایگان و متن-باز امکان ویرایش کد را ارائه می‌کنند. می‌توان هر تعداد از نسخه‌های آن را روی سیستم نصب کرد و در صورت تمایل آن را مجدداً منتشر کرد. نیازی نیست که برای استفاده از چنین نرم‌افزارهایی هزینه پرداخت شود. از این رو اوبونتو نه تنها بدون پرداخت هزینه قابل استفاده است؛ بلکه می‌توانید به هر شکل که دوست دارید از آن استفاده کنید.

اوبونتو از سوی یک شرکت خصوصی به نام Canonical Ltd بنیان‌گذاری شده و مدیریت می‌شود. کانونیکال در سال 2004 توسط یک کارآفرین اهل آفریقای جنوبی به نام مارک شاتل‌ورث   (Mark Shuttleworth) بنیان‌گذاری و تأمین مالی شده است. شاتل‌ورث به جز اوبونتو به خاطر فروش میلیونی یکی از شرکت‌هایش به VeriSign و همچنین بعدتر به خاطر بازدید از ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز مشهور است.

 نقش کانونیکال به صورت زیر است:

  • انتشار نسخه‌های جدید اوبونتو هر شش ماه یک‌بار
  • هماهنگی موارد امنیتی
  • میزبانی سرورهای جامعه آنلاین

 

    چرا باید از لینوکس استفاده کنیم؟

 

   دلایل بسیار زیادی برای استفاده از اوبونتو وجود دارند؛ اما برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  • رایگان و متن‌باز است؛ کد مشترک، تلاش‌های مشترک، مفاهیم مشترک، بدون هیچ هزینه‌ای.
  • استفاده، بررسی و نصب آن آسان است: لازم نیست تجربه زیادی داشته باشید؛
  • اوبونتو زیبا، شیک و هنرمندانه است: در این خصوص باید بیشتر با محیط دسکتاپ گنوم آشنا شوید.
  • پایدار و سریع است: در اغلب رایانه‌های مدرن در کمتر از یک دقیقه لود می‌شود؛
  • ویروس عمده‌ای ندارد: اوبونتو در برابر ویروس‌های ویندوزی که موجب از کار افتادن سیستم می‌شوند، ایمن است. در اوبونتو با صفحه آبی مرگ خداحافظی می‌کنید؛
  • به‌روز است: کانونیکال نسخه‌های جدیدی از اوبونتو را هر شش ماه یک‌بار منتشر می‌کند و به‌روزرسانی‌های عادی نیز به طور رایگان در دسترس هستند؛
  • پشتیبانی می‌شود: هر نوع پشتیبانی و راهنمایی که در مورد اوبونتو بخواهید، از سوی جامعه جهانی FOSS و کانونیکال ارائه می‌شود.

 

سیستم عامل Ubuntu چه قابلیت‌هایی دارد؟

 

  چیزهایی که در ادامه می‌خوانید، عموماً نیازهای اولیه هر فردی در استفاده از هر سیستم‌عاملی است؛ اما ما به آن‌ها اشاره می‌کنیم، چراکه وقتی صحبت از لینوکس در میان باشد، یعنی نبود بسیاری از سرویس‌های رایجی که در روزمره‌مان از آن‌ها استفاده می‌کنیم. مثلاً Photoshop یا کلاً هر نرم‌افزاری از ادوبی روی هیچکدام از توزیع‌های لینوکس قرار ندارد. البته کار نشد ندارد و می‌توان با استفاده از ماشین مجازی ادوبی را روی لینوکس نصب کرد.

نرم افزار آفیس

  Microsoft Office از آن دسته نرم‌افزارهایی هستند که در لینوکس اجرا نمی‌شوند؛ اما در توزیع اوبونتو، نرم‌افزارهایی تحت عنوان LibreOffice وجود دارند که دقیقاً مشابه همان آفیس عمل می‌کنند؛ بنابراین، اگر به هر شکلی کارتان گیر نرم‌افزارهایی مثل ورد، پاورپوینت، اکسل و … است، جایی برای نگرانی نیست. بدون مشکل می‌توانید از اوبونتو استفاده کنید و لذت ببرید.

ایمیل

  Thunderbird که برنامه معروف موزیلا برای ایمیل است، در اوبونتو در دسترس است و کاربران این توزیع در دسکتاپ‌های خود می‌توانند به ایمیل‌های‌شان دسترسی داشته باشند.

مرورگر

  یکی از اصلی‌ترین لازمه‌های موردانتظار هر سیستم‌عاملی، مرورگر است. امنیت از مهم‌ترین خصوصیات اوبونتو است. درست مثل مرورگر Firefox. خوشبختانه چندوقتی است که اوبونتو از کروم و سایر مرورگرهای رایج در بازار هم پشتیبانی می‌کند.

مزایای ubuntu چیست؟

همان‌‌طور که بالاتر هم گفتیم، ubuntu که یک سیستم‌عامل رایگان و متن‌باز است. این توزیع برای استفاده در محیط دسکتاپ و سرور ساخته شده است و روی رایانه‌های شخصی، پلتفرم‌های سرور، سرویس‌های ابری و اینترنت اشیا قابل استفاده است. از جمله مهم‌ترین مزایای اوبونتو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱- امنیت کامپیوتر

هیچ شکی نیست که اوبونتو سیستم عامل امن‌تری نسبت به ویندوز است ،البته درست است که ویندوز چندین قابلیت ویژه جهت بهبود امنیت سیستم دارد ولی به پای اوبونتو نمی رسد.

حساب‌های کاربری در اوبونتو نسبت به ویندوز از دسترسی‌های کمتری برخوردارند که این به این معناست که اگر شما بخواهید تغییری در سیستم به وجود آورید -مانند نصب یک اپلیکیشن– برای انجام این عمل لازم است تا پسورد خود را وارد نمایید.

این در حالیست که در ویندوز چنین شرایطی وجود ندارد بنابراین اجرای نرم افزارهای مخرب یا ویروس در اوبونتو به مراتب سخت از ویندوز است.

موضوع جالبی که در مورد اوبونتو وجود دارد این است که اوبونتو نسبت به ویندوز از محبوبیت بسیار کمتری برخوردار است بنابراین کسانی که به تولید ویروس‌های جدید مشغولند اهمیتی به آن نمی‌دهند و برای نوشتن بد افزار برای اوبونتو زحمتی به خود نمی‌دهند که این خبر بسیار خوبی برای کاربران این سیستم عامل محسوب می‌شود.

همچنین بسیاری از هکرها و سازندگان ویروس خود از شاخه‌های لینوکس نظیر اوبونتو استفاده می‌کنند و دلشان نمی خواهد سیستم عاملشان با ویروسی مختل گردد.

بنابراین اگرچه اوبونتو غیر قابل نفوذ به ویروس نیست اما احتمال بسیار کمی برای آلوده شدن سیستم شما به ویروس وجود دارد. به طور کلی ویروسی شدن سیستم عامل اوبونتو بعید است اما غیر ممکن نیست به همین دلیل باید همواره از آنتی ویروس بر روی سیستم استفاده کنید.

 

۲- به‌ روزرسانی سیستم عامل و نرم افزارها

شرایطی را تصور کنید که روی میز کار خود نشسته‌اید تا کاری را بر روی کامپیوتر شخصی انجام دهید و درست در هنگامی که به مرحله مهم کار خود می‌رسید پنجره پاپ آپی ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد ویندوز خود را به‌روزرسانی کنید.

در این هنگام اگر کاربر دقیقی باشید و به امنیت سیستم خود اهمیت دهید، گزینه به‌روزرسانی ویندوز را انتخاب می‌کنید و سپس مجبور می‌شوید سیستم را ری استارت کنید.

پس از گذشت ۱۰ دقیقه و سپری شدن مراحل به‌ روزرسانی این بار یکی از برنامه‌ها مانند برنامه اپل از شما می‌خواهید نسبت به به‌روزرسانی اقدام کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید این شرایط آزار دهنده است.

این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که ویندوز به طور جداگانه به‌روزرسانی می‌شود و برنامه‌ها نیز هر کدام به صورت جداگانه باید به‌روزرسانی شوند.

به همین دلیل است که برای برنامه‌های متفاوت پاپ آپی ظاهر می‌شود که کاربر را به سمت به‌روزرسانی برنامه تشویق می‌کند که این امر باعث مزاحمت و سردرگمی کاربران در ویندوز می‌شود تا جاییکه بسیاری از کاربران به‌روزرسانی برنامه‌ها را خاموش می‌کنند.

اما اوبونتو متفاوت است و همه چیز از یک بخش مجزا انجام می‌شود که مدیریت به‌روزرسانی سیستم عامل و برنامه‌ها را بر عهده دارد. بنابراین شما می‌توانید تمام آپدیت‌های خود را از یک بخش مدیریت کنید.

این روند باعث می‌شود مزاحمت‌های پنجره پاپ آپ و … از بین برود و کاربران دلیلی برای خاموش کردن آپدیت‌ها نداشته باشند که این به این معناست که سیستم شما امن‌تر و به‌روزتر باقی خواهد ماند.

 

۳-سفارشی سازی دسکتاپ

یکی از آیتم های بسیار حساس در سیستم عامل ها دسکتاپ آن است. اگر چه ویندوز۱۰ امکانات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی در زمینه سفارشی سازی در اختیار کاربر می‌گذارد اما همچنان قابلیت‌های سفارشی سازی در ویندوز قابل مقایسه با اوبونتو نیست.

اوبونتو معنای سفارشی سازی در سیستم عامل را عوض کرده و به گونه ی دیگری تعریف می کند. سفارشی سازی در ویندوز به انتخاب تصویر زمینه و تغییر رنگ منوها محدود می‌شود اما در اوبونتو تمام زوایای دسکتاپ را به آسانی می‌توانید مطابق سلیقه خود تغییر دهید.

اگر می‌خواهید دکمه‌های مربوط به ویندوز در سمت راست صفحه قرار بگیرند یا آیکون‌ها و فونت ویندوز را تغییر دهید هیچ محدودیتی وجود ندارد و به سادگی تمامی این‌ها امکان پذیر است. پس هر طور که دلخواه شماست دسکتاپتان را بسازید.

 

۴- رایگان است

دانلود و نصب این سیستم عامل ۱۰۰ درصد رایگان است و خرجی برای شما در پی نخواهد داشت. شاید بگویید خب ویندوز ۱۰ هم رایگان است اما باید گفت دوره رایگان ویندوز ۱۰ در پایان ماه جولای به پایان رسیده است و اکنون برای نصب این نسخه از سیستم عامل ویندوز باید هزینه آن را پرداخت کنید.

در این رابطه اگر بخواهید نسخه Home ویندوز ۱۰ را خریداری کنید باید مبلغ ۱۱۹٫۹۹ دلار پرداخت کنید و قیمت نسخه Professional آن نیز ۱۹۹٫۹۹ دلار است که این مبلغ واقعاً برای یک سیستم عامل زیاد است و چرا به جای پرداخت آن آخرین نسخه اوبونتو را به صورت رایگان دانلود نمی‌کنید و از امکانات و مزایای مشابه آن بهره‌مند نمی شوید؟

 

۵-استفاده از منابع ساده سیستم

هرکسی توانایی خرید یک سیستم همه فن حریف و قدرتمند را ندارد بنابر این ممکن است برخی کاربران توانایی نصب و استفاده از آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز را نداشته باشند اما آخرین نسخه اوبونتو به سیستم چندان قدرتمندی نیاز ندارد.

در یک تست اوبونتو و ویندوز ۱۰ همزمان بر روی یک سیستم نصب شدند و همانطور که نتایج را در زیر مشاهده می‌کنید، ویندوز ۱۰ تقریباً ۲ برابر اوبونتو رم مصرف می‌کند. با این حال از آنجایی که سیستمی که تست در آن انجام شده از رم ۸ گیگابایتی برخوردار بوده ممکن است این میزان مصرف چندان تفاوتی ایجاد نکند اما اگر سیستم شما به طور مثال۲ گیگابایت رم داشته باشد پیش از شروع برنامه‌های کاربری ۶۰ درصد رم شما در اوبونتو مصرف خواهد شد و این رقم در ویندوز ۱۰ به ۹۰ درصد می‌رسد.

حتی اگر سیستم شما منابع سیستمی کمتری از آنچه گفته شد نیز داشته باشد، باز هم در این حالت می‌توانید از نسخه‌های سبک‌تر لینوکس و اوبونتو استفاده کنید که منابع به شدت کمتری مصرف می‌کنند.

 

۶- عدم نیاز به نصب کامل

همه کسانی که با ویندوز کار کرده اند می دانند که اگر می خواهید از ویندوز استفاده کنید و قصد امتحان این سیستم عامل را دارید باید قبل از هرچیزی ویندوز را برروی سیستم خود نصب کنید. این امر می‌تواند باعث برخی مشکلات نظیر از دست دادن اطلاعات و داده‌ها شود به ویژه اگر مدتی بعد بخواهید مجدداً ویندوز را حذف کنید. اما شرایط در اوبونتو به این شکل نیست

در اوبونتو و بسیاری از توزیعات لینوکس، شما می‌توانید ایمیج را روی سی دی رایت کنید یا از روی USB بوت کنید و به همین طریق به یک نسخه تمام و کمال از اوبونتو دسترسی داشته باشید که این به این معناست که بدون نیاز به نصب می‌توانید از تمام امکانات این سیستم عامل استفاده کنید.اگر هم اوبونتو را نپسندیدید به سادگی با ریبوت کردن سیستم می‌توانید به سیستم عامل قبلی خود بازگردید.

در مجموع هم ویندوز ۱۰ و هم اوبونتو سیستم عامل‌های فوق العاده ای هستند و هرکدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند و چه قدر خوب است که چنین انتخاب‌هایی پیش روی ما قرار    دارد تا بتوانیم با آگاهی بالا و اختیار خودمان یکی از این دو را برگزینیم.

اوبونتو چه معایبی دارد؟

هر چیزی در این کره خاکی در کنار مزایا و جذابیت‌های خود معایبی هم دارد؛ اوبونتو نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کنار مزیت‌های بسیار خوب خود، نواقصی هم دارد. در ادامه بعضی از مهم‌ترین معایب این توزیع ارائه شده است:

  • با وجود اینکه این توزیع برنامه‌های بسیاری دارد، باز هم تعداد آن‌ها به برنامه‌های موجود در ویندوز و مک نمی‌رسد! همین محدودیت منجر به کاهش حیطه عملکردی آن می‌شود.
  • این توزیع اصلاً گزینه مناسبی برای گیمرها نیست. اگر گیمر هستید و دوست دارید که در هنگام بازی‌کردن کیفیت بسیار بالایی را شاهد باشید، ویندوز در مقایسه با مک و اوبونتو گزینه مناسب‌تری است.
  • در برخی موارد، مشکلات عدم سازگاری نرم‌افزار و سخت‌افزار مشاهده شده است.
  • بعضی از کاربران باتجربه عقیده دارند که اوبونتو بهترین توزیع لینکوس نیست و گزینه‌های بهتر دیگری هم وجود دارند.
  • متن‌باز بودن این توزیع موجب شده است که تجاری‌سازی آن مشکلاتی را ایجاد کند. 
  • این سیستم عامل از نظر پایداری و ایستا ضعیف تر است.
  • آپدیت بیش از حدی را نیاز دارد.
  • نسبت به سیستم عامل ویندوز شامل نرم افزار های کمتری است.

جمع بندی

همان‌طور که توضیح دادیم، اوبونتو تنها یک تلاش برای استفاده از سیستم عامل لینوکس به روشی آسان و شهودی برای کاربر نهایی است. دستورات اوبونتو از قوانین و رویه هایی پیروی می کند که صدها توزیع دیگر لینوکس نیز از آن استفاده می کنند؛ اما اوبونتو سبک و لیست ویژگی های خاص خود را دارد.

اوبونتو دارای یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) است که آن را شبیه به سایر سیستم عامل های محبوب مانند ویندوز، مک او اس و حتی سیستم های هوشمند مانند اندروید می کند.

این سیستم عامل از نرم افزارهای متنوعی پشتیبانی می کند. ده‌ها نمونه از برنامه‌های کاربردی بهره‌وری، نرم‌افزار رسانه‌ای و برنامه‌های ارتباطی را خواهید دید که بر روی لینوکس و به نوبه خود اوبونتو اجرا می‌شوند. بعضی از آن‌ها با نرم افزارهایی که روی سیستم عامل های دیگر اجرا می شوند، مانند مجموعه آفیس مایکروسافت، سازگاری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!